• اخبار

کارگاه اشتغال در فضای مجازی در شهرکرد برگزار شد

کارگاه اشتغال در فضای مجازی در شهرکرد برگزار شد
در سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان چهارمحال و بختیاری، کارگاه اشتغال در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در بخش جنبی ششمین روز از سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان چهارمحال و بختیاری کارگاه اشتغال در فضای مجازی برگزار شد. در ابتدای این کارگاه، مهندس اسماعیل کیانی بر این نکته تأکید کرد که انسان ها باید برای رسیدن به موفقیت و دستیابی به اهدافشان تلاش کنند، چنانچه خداوند در قرآن کریم می فرمایند: "انّ الله لا یُغیِّرُ ما بقوم حتّی یغیّر و ما بانفسهم" یعنی "خداوند سرنوشت هیچ قومی و ملّتی را تغییر نمی دهد مگر آنکه آن ها خود تغییر دهند". بنابراین، ما  برای رسیدن به اهداف خود باید دست از کوشش برندایم. حال اگر یکی از خواسته های ما تبدیل شدن به یک کارآفرین بزرگ است باید در جهت رشد خود اقدام نماییم چرا که 95درصد موفقیت در کارآفرینی مربوط به رشد شخصی ما می باشد که متأسفانه ما از این بُعد غافل هستیم و فقط و فقط در پی مطالعه علوم کارآفرینی هستیم گرچه این مطالعات و کسب علم نیز مهم است اما مهم تر از آن، رشد شخصیت فرد است.

کیانی در ادامه گفت: برای اینکه بتوانیم به کارآفرینی بزرگ و موفق تبدیل شویم ضروری است که دو کار مهم و اساسی را انجام دهیم یکی؛ شناخت قوانین جهان هستی و دیگری عمل به قوانین جهان هستی. قوانین جهان هستی برای همه، در همه جای جهان یکسان است مثلا وقتی فردی از بالای ساختمانی پرت شود چه ثروتمند باشد و چه فقر، چه سیاه پوست باشد و چه سفید پوست، چه در قاره آفریقا باشد و چه در قاره آسیا، نیروی جاذبه او را به سمت پایین ساختمان می کشد.

وی در ادامه درباره اهمیت انجام اقداماتی برای رسیده به اهداف و آرزوها گفت: زندگی بسیاری از افراد به گونه ای است که کارهای جدیدی انجام نمی دهند اما انتظار رسیدن به اهداف بزرگ را دارند.  آنان باید بدانند اگر کارهای گذشته شان را تکرار کنند چیزهایی به دست می آورند که الآن دارند و اگر می خواهند چیزهای جدید داشته باشند باید کارهای جدید انجام دهند. چرا که طبق قانون اثبات شده در جهان:  ورودی+پردازش=خروجی

ذکر این نکته ضروری است که انسان ها ورودی مطرح شده در این فرمول را در طول دوران زندگی خود و از طریق حواس پنج گانه خود کسب می کند. پردازش ها نیز بر اساس باورها و ارزش های افراد انجام می شوند.

کیانی در ادامه در مورد ایمان افراد به خود گفت: انسان ها دارای دو ضمیر هستند یکی ضمیر خودآگاه و دیگری ضمیر ناخودآگاه و همه کارهایی که یک انسان در طول زندگی خود تکرار می کند به مرور زمان، وارد ضمیر ناخودآگاه او می شود و به باور او تبدیل می گردد. بنابراین وقتی انسان با خود تکرار کند که می تواند انسان موفقی باشد، به مرور این عقیده، وارد ناخودآگاه او می شود و او در آینده با تلاش و جدیت، قطعا انسان بزرگ و موفقی خواهد بود. چرا که 99درصد دستاوردهای زندگی افراد، مربوط به ناخودآگاه او می باشد. برای مثال از انیشتین پرسیدند که تو چگونه دانشمندی بزرگ و نابغه شدی و او در پاسخ گفت: چون مادرم مرا از کودکی نابغه صدا می کرد. بنابراین می توان گفت: روی هر موضوعی که تمرکز کنید، آن را به سوی خود جذب می کنید. مثل افرادی که دائم از بیماری صحبت می کنند و همیشه بیمار هستند اما عده ای دائما از سلامتی صحبت می کنند و همیشه سلامت و شاد و باانرژی هستند.

وی در ادامه در تعریف کارآفرین گفت: کارآفرین کسی است که با دیگران فرق دارد و کار غیرعادی را به نسبت ذهنیت مردم انجام می دهد. به دلیل این غیرعادی بودن کار، خیلی از اطرافیان حتی خانواده فرد او را سرزنش و از انجام آن کار منع می کنند بنابراین شخصی که می خواهد کارآفرین موفقی باشد باید در برابر این صحبت ها صبر زیادی داشته باشد. او گفت: کارآفرینی شغل نیست بلکه یک فرهنگ است و باید تلاش شود تا فرهنگ کارآفرینی ایجاد گردد. کیانی ادامه داد وقتی می خواهیم کاری را انجام دهیم باید به سه بُعد چیستی (ماهیت)، چرایی و چگونگی (نحوه اجرا) آن بیندیشیم اما متأسفانه یکی از بزرگ ترین مشکلات جامعه ما این است که افراد بلافاصله بعد از اینکه تصمیم به انجام کاری می گیرند اقدام به اجرای آن می کنند و بنابراین با شکست مواجه می شوند. او یکی دیگر از اه های موفقیت را، انجام علایق دانست و گفت: شاهکارها زمانی اتفاق می افتند که افراد به دنبال علایق خود می روند. اما چون معمولا افراد به دلیل اینکه کار مورد علایقه شان چندان درآمدی ندارد آن را رها می کنند و به سمت اموری با درآمد بالا می روند هر چندکه به آن کار علاقه ای هم نداشته باشند.

کیانی در ادامه اعصار زندگی انسان را به چهار بخش عصر کشاوری، عصر صنعتی، عصر اطلاعات و دانایی و عصر فرهنگی تقسیم بندی کرد و گفت: در عصر کشاورزی سرمایه انسان ها زمین بوده و شیوه زندگی ارباب-رعیتی. در این دوره که 2500 سال به طول انجامید افراد به اندازه نیازشان کار می کردند و آینده شبیه گذشته بود. اما در عصر صنعتی که از قرن 17 و با اختراع ماشین بخار آغاز شد، شرایط تغییر کرد و سرمایه افراد تبدیل به پول شد و کارخانه ها احداث شدند. در این عصر، فرزندان شبیه والدین بودند و آینده قابل برنامه ریزی بود. در عصر اطلاعات و دانایی، سرمایه انسان ایده های او بود و کسی سرمایه دار تر بود که ایده های ناب تر و بهتری داشت. در این عصر، سرعت تغییرات بسیار بالا بود و فرزندان دیگر شبیه والدین خود نیستند بلکه شبیه خودشان هستند.

پس از آن، عصر فرهنگی ظهور کرد و تا زمان حاضر ادامه دارد. در این عصر سرعت تغییرات شتابان، پیچیده و مبهم است و هیچ چیزی را نمی توانیم پیش بینی و برنامه ریزی کنیم و فرندان این عصر شبیه آیندگان هستند.

او در ادامه گفت: با وجود همه این تغییرات در سطح جهان، هنوز باورهای ما نسبت به کارآفرینی تغییر نکرده است.

وی تفکر افراد برای کسب درآمد را به چهار دسته کارمندان، خویش فرمایان، مالکان کسب و کارهای بزرگ و سرمایه داران تقسیم بندی نمود و گفت در دو دسته اول، افراد به میزان کارشان در زمان مشخص، درآمد مشخصی دارند بنابراین درآمد آن ها از یک حد مشخصی تجاوز نمی کند اما در دو دسته دوم، افراد اینگونه نیستند. کیانی به این نکته اشاره کرد که فروشندگی نیز دارای این ویژگی است و فروشندگی را اینگونه تعریف کرد: ارائه یک ارزش و دریافت یک ارزش در مقابل آن.

وی در ادامه در مورد آینده پژوهی توضیح داد و گفت: افراد نسبت به آینده دو گونه رفتار می کنند. عده ای بدون هیچ برنامه و اقدامی منتظر آینده می مانند، اما عده ای اهدافی را برای آینده خود تعیین می نمایند و برای رسیدن به آن اهداف برنامه ریزی می کنند و طبق برنامه خود پیش می روند تا به اهدافشان برسند.

وی گفت: مطلوبیت های افراد یا درونی اند یا بیرونی. مطلوبیت های بیرونی با تغییر شرایط تغییر می کنند و گاها از بین می روند اما مطلوبیت های درونی اینگونه نیستند و افرادی که دارای مطلوبیت درونی اند برای خودشان در این دنیا اهداف و ارزش هایی می دانند و هیچ گاه از ارزش ها و اهداف و باورهای خود دست بر نمیدارند.

کیانی در ادامه دو رویکرد نسبت به شرایط زندگی را بیان کرد: رویکرد شرایط پذیر و رویکرد شرایط ساز. افراد رویکرد شرایط پذیر افرادی هستند که شرایط به وجود آمده را می پذیرند اما افراد شرایط ساز، برای رسیدن به اهداف خود تلاش زیادی می کنند و  شرایط موجودی را که مانع رسیدن آنان به اهدافشان می شود را نمی پذیرند.

او همچنین دو نوع تفکر غالب نسبت به عوامل انگیزشی را برون گرا و درون گرا دانست و گفت: افراد برون گرا در همه حال، خود را با دیگران مقایسه می کنند و همیشه منتظر تأیید دیگران هستند اما وجود نیرویی درونی، افراد درون گرا را به سمت رسیدن به هدفشان سوق می دهد حتی اگر همه با آنان مخالف باشند.

او همچنین از دو نوع تفکر بازآفرین و آفرینش نگر نسبت به شرایط محیطی برشمرد و گفت: این افراد بازآفرین، همیشه کارها را به صورت روتین انجام می دهند، اما افراد آفرینش نگر؛ همیشه راهی جدید برای رسیدن به اهدافشان پیدا می کنند.

او در نهایت عنوان کرد: فضای مجازی ابزاری است که بتوانیم محصول و ایده خود را در آنجا بدون هیچ گونه هزینه ای به نمایش بگذاریم و امروزه در فضای مجازی فرصت های بسیاری برای فروش محصولات و ارائه ایده ها وجود دارد.

در پایان نیز، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و مهندس کیانی به سؤالات افراد حاضر در جلسه پاسخ دادند.

 

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهار محال و بختیاری
۱۵ آبان ۱۳۹۷ ۱۳:۰۴
  • نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500