• اخبار

کارگاه ارتقای سواد بازی های رایانه ای، در سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد

کارگاه ارتقای سواد بازی های رایانه ای، در سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری از برگزاری کارگاه ارتقای سواد بازی های رایانه ای در بخش جنبی سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، شهرام فرجی ضمن اعلام این خبر افزود: در ابتدای این کارگاه، مهندس حسین محمدی،‌ عضو دفتر فضای مجازی سراج چهارمحال و بختیاری، اهداف بازی را شامل سرگرمی، ‌تجارت و افزایش مهارت دانست و گفت: البته برخی کاملا مخالف این بیان هستند و بازی رایانه ای را فقط اتلاف وقت می دانند. وی در ادامه گفت:  بازی های رایانه ای دارای مزایا و معایبی هستند که از جمله مزایای این بازی ها عبارت‌اند از: آموزش به فرد بازیکن، افزایش مهارت، افزایش تحرک، افزایش تفکر و تشویق افراد به زندگی سالم. البته هر بازی ممکن است فقط یکی از این ویژگی ها را داشته باشد. وی در ادامه برخی از معایب این نوع بازی ها را بدین شرح برشمرد: حواس پرتی؛  به صورتی که فرد چنان غرق بازی می شود که فراموش می کند بخوابد یا غذا بخورد و یا حتی پلک بزند. در برخی از کشورهای خارجی نیز تصادفاتی منجر به فوت به دلیل همین حوای پرتی اتفاق افتاده است.

از دیگر معایب این بازی ها می توان به تأثیر منفی بر تعاملات اجتماعی، از دست دادن بهره وری و هزینه افزایش یافته اشاره کرد. چرا که افراد، گاه چنان محو انجام بازی می شوند که ارتباطشان با اطرافیان و حتی خانواده شان بسیار کم شده و همچنین زمان انجام دادن سایر امور را از دست می دهند.

وی در ادامه در مورد هزینه های بازی های رایانه ای گفت:‌ در سال 2010، آمریکا 1/25 (بیست و پنج و یک دهم) بیلیون دلار گردش  مالی داشته است و این در حالی است که کل درآمد نفتی ایران  در همان سال 71 بیلیون دلار بوده است

محمدی در ادامه، آماری از وضعیت بازی های رایانه ای طی سال 1394 در سطح کشور، به شرح ذیل ارائه نمود:

-         افرادی که در طول شبانه روز، یک ساعت با رایانه، موبایل و ... بازی می کنند 23 میلیون نفر هستند . این در حالی است که در آن زمان جمعیت ایران 79 میلیون نفر بوده است. از بین 23 میلیون نفر گفته شده 53 درصد به صورت مستمر بازی می کنند و 77 درصد این افراد با موبایل، 21 درصد با تبلت، 16 درصد با کامپیوتر، 6 درصد با کنسول بازی و 5 درصد با لپ تاپ بازی می کنند. شایان ذکر است، دلیل اینکه جمع این اعداد بیشتر از صد در صد است این است که برخی از افراد، به چندین روش، این بازی ها را انجام می دهند.

-         از بین کلیه بازیکنان بازی های رایانه ای 63 درصد آقا و 37 درصد خانم هستند.

-         همچنین از بین کلیه بازیکنان بازی های رایانه ای، 25 درصد آنان کودک زیر 12 سال، 33 درصد نوجوان بین 12 تا 19 سال، 29 درصد جوان بین 20 تا 34 سال، 12 درصد میان‌سال و 1درصد کهنسال (بالای 60 سال) سن دارند.

-         در هر خانواده ایرانی حدأقل یک فرد بازیکن، زندگی می کند و از هر پنج خانواده، چهار خانواده حدأقل یک دستگاه برای بازی دارند.

-         متوسط سن بازیکنان این نوع بازی ها در ایران 21 سال است.

وی ضمن اعلام این آمار افزود: 93 درصد بازیکنان به تنهایی به انجام بازی های رایانه ای می پردازند، 30درصد به همراه خانواده، 19 درصد با دوستان، 13 درصد با فامیل و 9 درصد نیز با افراد ناآشنا (در فضای بیرون) بازی می کنند.

محمدی در زمینه زمان بازی این افراد گفت: 8 درصد از صبح تا ظهر، 30 درصد از ظهر تا غروب، 59 درصد از غروب آفتاب تا نیمه شب و 3 درصد در نیمه شب بازی می کنند. در مورد مکان بازی های رایانه ای نیز گفت: 97 درصد در منزل خود بازی می کنند، 26 درصد در منزل دوستان، 24 درصد در اماکن عمومی مانند گیم نت ها که گاهی دارای فضای مناسبی نیستند. 10 درصد در وسایل نقلیه، 4 درصد در محل کار و 2 درصد در مدارس.

وی همچنین میانگین بازی هر بازیکن را 79 دقیقه در روز دانست.

محمدی در ادامه گفت: طبق بررسی های انجام شده،  افراد دلایل گوناگونی را برای انجام بازی های رایانه ای بیان نموده اند از جمله لذت بخش بودن بازی ها،‌ پر کردن اوقات تنهایی، اینکه نسبت به سایر بازی ها متفاوت تر و جدیدتر و ارزان تر هستند و همچنین به این دلیل که در این بازی ها می توان کارهایی را انجام دهیم که در زندگی واقعی پرهزینه هستند و کمتر کسی قادر به انجام آن ها می باشد.

 

با توجه به همه معایب این بازی ها نمی توانیم فرزندان خود را از انجام این بازی ها منع کنیم چرا که با این کار عطش فرزندمان بیشتر می شود. بنابراین تنها راه، این است که برای بازی فرزند، زمانی مشخص کنیم (رژیم مصرف تعیین کنیم) و این زمان با توجه به شرایط فرد و خانواده او، برای فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است. روانشناسان به انجام بازی فرزندان، به همراه خانواده به منظور بهبود روابط بین افراد خانواده ها و نیز کنترل غیرمستقیم والدین رو فرزندان تأکید یادی دارند.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از راه های جلوگیری از معایب این بازی ها این است که والدین در هنگام خرید بازی های ریانه ای، فرزندان خود را همراهی کنند و به سن درج شده بر روی محصول توجه نمایند چرا که متأسفانه تنها 33 درصد والدین به این مسئله توجه دارند و 41 درصد تا حدودی به این مسئله  توجه دارند و 26 درصد والدین، اصلا توجهی به این مسئله ندارند.

وی در  ادامه انواع بازی از نظر تعداد کاربر را در سه گروه تک کاربره، چند کاربره آنلاین و چند کاربره آفلاین تقسیم بندی نمود.

و در خاتمه، در مورد کنسول های بازی گفت: از سال 1972 تا 2017 (45 سال)  بیش از دویست کنسول بازی ساخته شده که از نسل اول تا هشتم تقسیم بندی شده اند و معروف ترین آن ها آتاری، سگا، رایانه، پلی استیشن 1، 2، 3، 4، اکس باکس و گوشی هوشمند می باشند.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهار محال و بختیاری
۱۵ آبان ۱۳۹۷ ۱۱:۳۲
  • نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500